Collectis Användarvillkor

1. Allmänt

1.1 Dessa allmänna användarvillkor (”Villkoren”) gäller då Collecti AB org. nr 559352-3524, adress Karlavägen 18, 114 31, Stockholm, hemsida: Collecti.se, e-post: hej@Collecti.se, (”Collecti ” eller ”Bolaget”) tillhandahåller privatekonomiska tjänster, t.ex. kreditgivning, förmedling av krediter och förmedling av försäkring via digitala kanaler t.ex. webb (”Tjänsterna”).

1.2 Collecti är ett konsumentkreditinstitut med tillstånd från Finansinspektionen att bedriva kreditgivning och förmedling av konsumentkrediter. Collecti bedriver även försäkringsförmedling som anknuten sidoverksam försäkringsförmedlare. Samtliga tillstånd som Collecti beviljats av Finansinspektionen kan kontrolleras via Finansinspektionens företagsregister (www.fi.se).

1.3 För att använda Collectis Tjänster måste du vara minst 18 år och i övrigt behörig att ingå avtal samt acceptera att vara bunden av Villkoren.

2. Användarkonto

2.1 Genom att skapa ett användarkonto hos Collecti och/eller genom att använda någon av Collectis Tjänster godkänner och accepterar du Villkoren. En konsument som registrerats som användare hos Collecti benämns nedan ”användare”.

2.2 Du ansvarar som användare för allt nyttjande av Tjänsterna som sker via ditt användarkonto. Du ansvarar även själv för att just dina inloggningsuppgifter skyddas mot obehörig åtkomst. Collecti ansvarar inte för skada som orsakas av att tredje man får åtkomst till dina inloggningsuppgifter såvitt inte Collecti varit vållande.

2.3 Genom Tjänsterna kan du i framtiden få möjlighet att ta del av specifika tjänster och andra erbjudanden från Collecti och andra som kan kräva betalning. Du kommer i sådana fall att upplysas om det i separat ordning.

2.4 Collecti kan även framgent komma att erbjuda användaren nya tjänster. Sådana nya tjänster kan vara förenade med särskilda villkor. Om användaren önskar aktivera en ny tjänst måste användaren godkänna de särskilda villkor som gäller för den tjänsten.

2.5 Collectis Tjänster får endast användas av konsumenter för privat bruk. Det är inte heller tillåtet att otillbörligt nyttja erbjudanden eller på annat sätt missbruka Collectis Tjänster.

7. Tillåten användning och Cookies

7.1 Genom att använda Bolagets tjänster och webbplats samtycker du till vår användning av cookies. En cookie är en liten textfil som den webbplats du besöker sparar på din dator, ett tekniskt stöd som på olika sätt underlättar din användning av olika webbplatser du besöker. På vår webbplats förekommer även tredjepartscookies. Dessa används av trafikmätningsleverantörer och andra externa parter som vi anlitar för statistiska ändamål och för att förbättra vår webbplats. För att kunna använda Collectis webbplats måste du tillåta att temporära cookies används.

7.2 Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till cookies genom att ändra inställningarna i din webbläsare. Du har även möjlighet att radera cookies som lagrats av din webbläsare.

8. Avtalsbrott & ansvar

8.1 Collecti har rätt att när som helst stänga av en användare och avsluta ett användarkonto om användaren bryter mot Villkoren eller annars använder Collectis Tjänster på ett sätt som kan orsaka Collecti eller tredje man skada.

8.2 Collecti har för avsikt att all information i Collectis Tjänster ska vara korrekt och uppdaterad. Collecti kan dock inte garantera tillgängligheten, tillförlitligheten och/eller korrektheten på den information som Collecti vid var tid tillhandahåller avseende Tjänsterna. Collecti kan inte ställas till svars för om Collectis Tjänster ligger nere eller om någon information eller funktionalitet inte fungerar.

8.3 Collecti ska inte ha något ansvar för eventuella ekonomiska eller andra beslut du tar baserat på användningen av Collectis Tjänster eller för tjänster du väljer att köpa från fristående tredje man eller Collectis samarbetspartners.

8.4 Collecti är inte ansvarig för dröjsmål eller förlust som beror på omständighet som Collecti inte råder över och som väsentligt försvårar uppfyllelsen av förpliktelsen ifråga eller som medför att uppfyllandet av förpliktelsen inte är ekonomiskt försvarbar.

9. Avsluta användarkonto

9.1 Du kan närsomhelst avsluta ditt användarkonto hos Collecit och din användning av Tjänsterna genom att i inloggat läge välja att avsluta din ansökan. Det går också bra att kontakta Collecti på hej@Collecti.se.

9.2 Om användaren ingått separat låneavtal med Collecti ska dock Villkoren i tillämpliga delar fortsatt vara gällande under så lång tid som låneavtalet mellan användaren och Collecti är giltigt.

10. Övrigt

10.1 Collecti har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa Villkor. Vidare har Collecti rätt att anlita underleverantörer för fullgörandet av sina skyldigheter i enlighet med gällande lagstiftning, bl.a. avseende dataskydd.

10.2 Tvist med anledning av Villkoren ska avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.

Klagomål

Du är välkommen att kontakta kundtjänst via e-post hej@Collecti.se om du har frågor om Villkoren eller Collectis Tjänster. Till kundtjänst vänder du dig också om du vill meddela att du inte vill bli kontaktad av Collecti i marknadsföringssyfte. Vi vill gärna veta om Collecti inte motsvarar dina förväntningar.

Om du fortfarande inte är nöjd efter att ha varit i kontakt med kundtjänst kan du vända dig till Collectis klagomålsansvarig via formuläret under sidan för Klagomål i sidfoten, alternativt skicka brev till våra kontaktuppgifter i avsnittet nedan.

För att vi ska kunna hantera ditt klagomål ber vi dig inkludera följande information då du kontaktar oss:

  • Namn och kontaktuppgifter

  • Tjänst som klagomålet avser

  • Datum och tidpunkt då problemet uppstod som föranledde klagomålet

  • Beskrivning av problem

  • Stödjande information och/eller bevis

Vi tar alla klagomål på allvar och kommer att utreda ditt klagomål på ett snabbt och sakligt sätt. Om du, efter att Collecti har prövat ditt klagomål, fortfarande inte är nöjd med vårt beslut kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (läs mer om hur du går tillväga på www.arn.se) eller till allmän domstol för att få ärendet prövat.

Du kan även vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå för vägledning och rådgivning i låne- och försäkringsfrågor (läs mer på www.konsumenternas.se), Konsumentverket eller din kommuns konsumentrådgivning.

KONSUMENTERNAS BANK- OCH FINANSBYRÅ Box 242 23 104 51 Stockholm

www.konsumenternas.se

ALLMÄNNA REKLAMATIONSNÄMNDEN Box 174 101 23 Stockholm

www.arn.se

Du kan även vända till allmän domstol med en tvistig fråga.