Collectis Användarvillkor
1. Allmänt
1.1 Dessa allmänna användarvillkor (”Villkoren”) gäller då Collecti AB org. nr 559352-3524, adress Karlavägen 18, 114 31, Stockholm, hemsida: Collecti.se, e-post: hej@Collecti.se, (”Collecti ” eller ”Bolaget”) tillhandahåller privatekonomiska tjänster, t.ex. kreditgivning, förmedling av krediter och förmedling av försäkring via digitala kanaler t.ex. webb (”Tjänsterna”).
1.2 Collecti är ett konsumentkreditinstitut med tillstånd från Finansinspektionen att bedriva kreditgivning och förmedling av konsumentkrediter. Collecti bedriver även försäkringsförmedling som anknuten sidoverksam försäkringsförmedlare. Samtliga tillstånd som Collecti beviljats av Finansinspektionen kan kontrolleras via Finansinspektionens företagsregister (www.fi.se).
1.3 För att använda Collectis Tjänster måste du vara minst 18 år och i övrigt behörig att ingå avtal samt acceptera att vara bunden av Villkoren.
2. Användarkonto
2.1 Genom att skapa ett användarkonto hos Collecti och/eller genom att använda någon av Collectis Tjänster godkänner och accepterar du Villkoren. En konsument som registrerats som användare hos Collecti benämns nedan ”användare”.
2.2 Du ansvarar som användare för allt nyttjande av Tjänsterna som sker via ditt användarkonto. Du ansvarar även själv för att just dina inloggningsuppgifter skyddas mot obehörig åtkomst. Collecti ansvarar inte för skada som orsakas av att tredje man får åtkomst till dina inloggningsuppgifter såvitt inte Collecti varit vållande.
2.3 Genom Tjänsterna kan du i framtiden få möjlighet att ta del av specifika tjänster och andra erbjudanden från Collecti och andra som kan kräva betalning. Du kommer i sådana fall att upplysas om det i separat ordning.
2.4 Collecti kan även framgent komma att erbjuda användaren nya tjänster. Sådana nya tjänster kan vara förenade med särskilda villkor. Om användaren önskar aktivera en ny tjänst måste användaren godkänna de särskilda villkor som gäller för den tjänsten.
2.5 Collectis Tjänster får endast användas av konsumenter för privat bruk. Det är inte heller tillåtet att otillbörligt nyttja erbjudanden eller på annat sätt missbruka Collectis Tjänster.
3. Krediterbjudande och kreditupplysning
3.1 Innan du efterfrågar eller accepterar ett låneerbjudande via Tjänsterna ansvarar du för att noga se över din privatekonomi för att räkna ut om den klarar av belastningen av att ta ett lån. Du kan till exempel använda Konsumentverkets verktyg, som finns på webbplatsen www.konsumentverket.se, för att göra en kalkyl på kostnaderna för lånet.
3.2 Information som lämnas av Collecti ska endast ses som förslag. Det är upp till dig att värdera och kontrollera den information som vi lämnar om vårt eller en extern kreditgivares erbjudande innan du ingår ett avtal.
3.3 För det fall användaren nyttjar Collectis kredittjänster som sökande eller medsökande samtycker användaren till att Collecti eller en extern kreditgivare inhämtar en kreditupplysning via UC AB. Användaren samtycker även till att Collecti har rätt att verifiera dennes angivna inkomstuppgifter via Kreditz eller annan liknande betaltjänstaktör. Användaren godkänner användandet av Kreditz separat via BankID.
3.4 När Collecti eller en extern kreditgivare tar del av kreditupplysningen kommer du att få information om detta genom en så kallad ”omfrågandekopia”.
4. Förmedling av krediter och försäkringar
4.1 Genom att använda Tjänsterna uppdrar du åt Collecti att, i förekommande fall, efterfråga låneerbjudande och/eller försäkringserbjudande från den kreditgivare och försäkringsgivare som Collecti vid var tid samarbetar med. Du binder dig aldrig att acceptera det låneerbjudande eller försäkringserbjudande du får utan det är alltid upp till dig om du vill ingå ett låne- eller försäkringsavtal med kreditgivaren eller försäkringsgivaren.
4.2 Observera att Collecti aldrig kan lämna någon garanti eller utfästelse eller i övrigt göra något åtagande för någon av våra samarbetspartners räkning. Beslutet om beviljandet av ett lån eller en försäkring ligger alltid hos kreditgivaren eller försäkringsgivaren i fråga.
4.3 Avtal som du tecknar med våra samarbetspartners är avtal som är gällande mellan dig och kreditgivaren/försäkringsgivaren. Eventuell skada eller förlust som uppkommer när du ingår eller avstår från att ingå ett avtal med någon av våra samarbetspartners ansvarar inte Collecti för.
5. Immateriella rättigheter
5.1 Samtliga immateriella rättigheter såsom upphovsrätt, patent och varumärken, samt alla andra rättigheter till innehållet på Collectis webbplats ägs och innehas av Collecti AB. Användarens nyttjande av någon av Collectis Tjänster innebär inte att några immateriella rättigheter överlåts till användaren. Logotyper, varumärken och andra kännetecken som framgår på Collectis webbplats eller på annat sätt används av Bolaget tillhör Bolaget eller tredje part och får inte användas av användaren utan uttryckligt samtycke.
5.2 Det är inte tillåtet att kopiera, modifiera, distribuera eller publicera innehåll som tillhandahålls av Collecti. För eget personligt bruk är det dock tillåtet att ladda ner, kopiera och spara information från Collecti.
6. Behandling av personuppgifter
6.1 Collecti AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter när du använder våra Tjänster. Detta innebär att vi är ansvariga för hur dina personuppgifter samlas in och hanteras av oss när du använder de tjänster vi erbjuder.
6.2 I vår integritetspolicy https://collecti-ui-2gsbqjhh3a-ew.a.run.app/privacypolicykan du läsa vilka personuppgifter som samlas in, för vilka ändamål personuppgifterna behandlas, hur vi skyddar uppgifterna om dig och hur du kan tillvarata dina rättigheter.
6.3 Collecti och dess samarbetspartners och annonsörer i annonsnätverk kan komma att rikta erbjudanden till användare via e-post eller på annat sätt. Marknadsföring som riktar sig direkt till användare ska uppfylla gällande lagar och etiska riktlinjer. Genom att skapa ett användarkonto hos Collecti godkänner du att Collecti och dess samarbetspartners och annonsörer i annonsnätverk riktar erbjudanden till dig. Om du inte längre önskar få riktade erbjudanden kan du skriftligen anmäla detta till Collecti. Collectis Tjänster kan även innehålla länkar till eller erbjudanden från externa partners som har andra villkor än Collecti. Du uppmanas att själv sätta dig in i dessa villkor.
7. Tillåten användning och Cookies
7.1 Genom att använda Bolagets tjänster och webbplats samtycker du till vår användning av cookies. En cookie är en liten textfil som den webbplats du besöker sparar på din dator, ett tekniskt stöd som på olika sätt underlättar din användning av olika webbplatser du besöker. På vår webbplats förekommer även tredjepartscookies. Dessa används av trafikmätningsleverantörer och andra externa parter som vi anlitar för statistiska ändamål och för att förbättra vår webbplats. För att kunna använda Collectis webbplats måste du tillåta att temporära cookies används.
7.2 Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till cookies genom att ändra inställningarna i din webbläsare. Du har även möjlighet att radera cookies som lagrats av din webbläsare.
8. Avtalsbrott & ansvar
8.1 Collecti har rätt att när som helst stänga av en användare och avsluta ett användarkonto om användaren bryter mot Villkoren eller annars använder Collectis Tjänster på ett sätt som kan orsaka Collecti eller tredje man skada.
8.2 Collecti har för avsikt att all information i Collectis Tjänster ska vara korrekt och uppdaterad. Collecti kan dock inte garantera tillgängligheten, tillförlitligheten och/eller korrektheten på den information som Collecti vid var tid tillhandahåller avseende Tjänsterna. Collecti kan inte ställas till svars för om Collectis Tjänster ligger nere eller om någon information eller funktionalitet inte fungerar.
8.3 Collecti ska inte ha något ansvar för eventuella ekonomiska eller andra beslut du tar baserat på användningen av Collectis Tjänster eller för tjänster du väljer att köpa från fristående tredje man eller Collectis samarbetspartners.
8.4 Collecti är inte ansvarig för dröjsmål eller förlust som beror på omständighet som Collecti inte råder över och som väsentligt försvårar uppfyllelsen av förpliktelsen ifråga eller som medför att uppfyllandet av förpliktelsen inte är ekonomiskt försvarbar.
9. Avsluta användarkonto
9.1 Du kan närsomhelst avsluta ditt användarkonto hos Collecit och din användning av Tjänsterna genom att i inloggat läge välja att avsluta din ansökan. Det går också bra att kontakta Collecti på hej@Collecti.se.
9.2 Om användaren ingått separat låneavtal med Collecti ska dock Villkoren i tillämpliga delar fortsatt vara gällande under så lång tid som låneavtalet mellan användaren och Collecti är giltigt.
10. Övrigt
10.1 Collecti har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa Villkor. Vidare har Collecti rätt att anlita underleverantörer för fullgörandet av sina skyldigheter i enlighet med gällande lagstiftning, bl.a. avseende dataskydd.
10.2 Tvist med anledning av Villkoren ska avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.
Klagomål
Du är välkommen att kontakta kundtjänst via e-post hej@Collecti.se om du har frågor om Villkoren eller Collectis Tjänster. Till kundtjänst vänder du dig också om du vill meddela att du inte vill bli kontaktad av Collecti i marknadsföringssyfte. Vi vill gärna veta om Collecti inte motsvarar dina förväntningar.
Om du fortfarande inte är nöjd efter att ha varit i kontakt med kundtjänst kan du vända dig till Collectis klagomålsansvarig via formuläret under sidan för Klagomål i sidfoten, alternativt skicka brev till våra kontaktuppgifter i avsnittet nedan.
För att vi ska kunna hantera ditt klagomål ber vi dig inkludera följande information då du kontaktar oss:
Namn och kontaktuppgifter
Tjänst som klagomålet avser
Datum och tidpunkt då problemet uppstod som föranledde klagomålet
Beskrivning av problem
Stödjande information och/eller bevis
Vi tar alla klagomål på allvar och kommer att utreda ditt klagomål på ett snabbt och sakligt sätt. Om du, efter att Collecti har prövat ditt klagomål, fortfarande inte är nöjd med vårt beslut kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (läs mer om hur du går tillväga på www.arn.se) eller till allmän domstol för att få ärendet prövat.
Du kan även vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå för vägledning och rådgivning i låne- och försäkringsfrågor (läs mer på www.konsumenternas.se), Konsumentverket eller din kommuns konsumentrådgivning.
KONSUMENTERNAS BANK- OCH FINANSBYRÅ Box 242 23 104 51 Stockholm
www.konsumenternas.seALLMÄNNA REKLAMATIONSNÄMNDEN Box 174 101 23 Stockholm
www.arn.seDu kan även vända till allmän domstol med en tvistig fråga.